Když se v sobotu 17.6. v půl deváté dopoledne ve Ctiboři poprvé ozvalo charakteristické „poprdání“ motorobotu PF-62, bylo každému ve vsi jasné, že zvuk dvoutaktní třistadvacítky ten den už z hlavy nevyžene. Za první frézou brzy následovaly další a celkem se ke startu čtrnáctého ročníku česko – slovenských závodů zaregistrovalo 31 posádek fréz a 12 jezdců na pionýrech.
V pravé poledne potom závody zahájil místostarosta obce Vladimír Šimeček. Jako první se na start postavili „tyrani malých kubatur“, tedy závodníci na motocyklech Jawa 20, 21 a 23. Na malém okruhu byly k vidění jak stroje velmi upravené, kdy z původního pionýra zůstaly jen kartery a kousek rámu, tak i dvacítka s úzkými řídítky a revmaplechy, kterou musel jezdec do kopce pomáhat odstrkováním. Obojí přístup diváci zaslouženě odměnili potleskem.
V hlavním závodě fréz se pořadatelé rozhodli vyslyšet přání závodníků, kteří si chtěli víc zajezdit, a vůbec poprvé radikálně změnili trať. Namísto ani ne tříkilometrového původního okruhu, který se jezdil na dohled Ctiboře, se letos závodníci vydali až k Veselé, odtud po turistické zelené do Polesí a potom přes několik rozbahněných míst zpět do Ctiboře. Celý 8,5 km dlouhý okruh obsahoval, jak rychlé úseky po asfaltkách, tak technicky náročné pasáže v lese nebo v bahně. Závodníci, kteří startovali jednotlivě ve čtyřminutových rozestupech, si navíc mohli vybrat, zda okruh pojedou bez zastávky na čas nebo nebudou své stroje tolik ničit, nebude se jim měřit čas, ale cestou na čtyřech zastávkách budou plnit úkoly (šroubování matic na čas, poznávání karburátorů z motocyklů, aj.).
Mezi originálními frézami se konečně po letech technických problémů zadařilo Igoru Špůrovi a zvítězil i s naftovou frézou v čase 32 minut. Nutno dodat, že zvítězil i v nevyhlášené kategorii o největší oblak sazí. Druhý potom dojel Tomáš Maďarič, jediný závodník z jinak početné slovenské výpravy. První místo v upravených frézách se trochu očekávaně stalo kořistí Stanislava Koláře, držitele všech dosavadních traťových rekordů, který jel průměrnou rychlostí 32 km/h. Na stroj, který v technické dokumentaci má psanou nejvyšší rychlost 9 km/h, velmi slušný výkon. V závodě dovednosti potom rozhodla zkušenost a fortel Jiřího Sýkory, který na čtyřech stanovištích nasbíral pouze 5 trestných bodů.
Takto dlouhý závod samozřejmě řádně prověřil spolehlivost jednotlivých strojů, a tak na trati nebyla nouze o výměny svíček, dotahování povolených karburátorů a ve dvou případech musel být povolán i odtahový traktor. Bohužel v zápalu boje došlo i ke dvěma zraněním. Oběma borcům přejeme rychlé a úplné zotavení.
V leteckém souboji, který je každoročně připravován Jaromírem Doležalem starším, se letos představil americký Mustang a japonské Zero, obě letadla z období druhé světové války. Bitvu ve vzduchu doplnila i obrana pozemního ležení, kde ctibořští hasiči s koněspřežnou stříkačkou zasahovali při hašení hořícího automobilu.
Zábavu po skončení závodu obstaral pro malé děti kouzelník a večer potom kapel AWAL3 z Počátek. Tečku za celým dnem potom udělala ohnivá show dvojice Aliatrix z Prahy. Pořádání takové akce by nebylo možné bez celé řady sponzorů a velkého počtu obětavých organizátorů a pomocníků v čele s Františkem Novákem. Všem jim patří velký dík.