První myšlenka na uspořádání závodu se objevila po opravě a zprovoznění frézy naší sousedky, čímž se ve vesnici nacházel již pátý kus tohoto pozoruhodného stroje. Slovo dalo slovo a o týden později jsme vyrazili na závodní trať ve složení: Bobík, Fanda, Martin, Míra a Michal.
Tento první závod vyhrál Michal na v úvodu zmíněné vypůjčené fréze. (hlavní cenou tenkrát byla plechovka solviny). Z tohoto závodu byly pořízeny fotografie a videa, posléze umístěná na internet ke shlédnutí. To byl rok 2007. Po třech letech v roce 2010 přišel e-mailem dotaz, kdy a kde se tento závod koná, že by se dotyčný rád zůčastnil. Po počátečním překvapení, že existuje další stejný blázen jako my jsme se rozhodli, že závod uspořádáme znovu a tentokrát již ve velkém. O tom jak se první velký závod podařil si můžete počíst v dalším článku a já jen doufám, že každý další ročník bude lepší.
Třináctý ročník Česko slovenských závodů motorobotů
V sobotu 18. června za pěkného počasí opět po roce zaplnily Ctiboř motoroboti PF 62,
lidově řečeno frézy. Celkem 27 posádek se postavilo na start závodu, který měl sice tradiční scénář,
ale v detailech přinesl spoustu novinek a diváci se dobře bavili.
K vidění byl například pojízdný bar ctibořské mládeže a dále generační souboj Miroslava Kuldana a jeho syna Jonáše.
Možná právě tato konkurence motivovala Mirka k výkonu, kdy v osobním rekordu vyhrál kategorii originálních fréz.
Sourozenci Salavovi letos proměnili svůj stroj v pojízdné vězení včetně vězňů a sami se představili v rolích hodného a zlého policisty.
V sobotu 19.6.2021 se ve Ctiboři už po dvanácté jeli Česko slovenské závody motorobotů.
Počasí a koronavirová opatření byla příznivá, doprovodný program bohatý, a tak se ve Ctiboři
sešlo nebývalé množství lidí.
Na startu stanulo celkem 29 posádek připravených se poprat
s náročnou tratí. Po startu stylem Le Mans – běhu a nastartování stroje na závodníky čekalo
několik ostrých zatáček prověřujících řidičské schopnosti a dvě rozbahněná místa se značným
množstvím vody prověřující časoměřiče protože po rychlém průjezdu těmito překážkami již
nebylo poznat kdo je kdo.
Pojďme nahlédnout pod pokličku příprav tohoto dnes už tradičního závodu. Na jediný den se počet lidí ve vsi zvýší ze 40 obyvatel na téměř 600 osob. Pro diváka zajímavá jednodenní akce, pro organizátora několikaměsíční přípravy. Organizace závodů vlastně nikdy nezačíná a nekončí, s různou četností ji postupně řešíme celý rok.
Datum akce pevně stanovujeme rok dopředu během závodního dne. Koncem kalendářního roku je třeba mít zamluvenou kapelu, rámcově sepsat rozpočet a odeslat žádost na obecní úřad, mít předpřipravený seznam sponzorů, které hodláme oslovit ke spolupráci. V březnu je načase navázat spolupráci s reklamkou (design plakátů, triček, upomínkové předměty, medaile, diplomy). Bezprostředně poté následuje oslovení sponzorů s žádostí o finanční příspěvky nebo dary pro závodníky. Každoročně nás těší přízeň stávajících i nových sponzorů. Pak už je nejvyšší čas navázat komunikaci s redakcemi zpravodajů okolních obcí (pozvánky, otištění plakátu), je sestaven seznam cen pro stupně vítězů, potvrzení spolupráce s brigádníky a dobrovolníky.
Díky uvolnění koronavirových opatření se 11. ročník závodů motorobotů ve Ctiboři mohl uskutečnit v obvyklém termínu, tedy v sobotu 20. června 2020. Už týden dopředu ale pořadatelé s obavami sledovali vývoj počasí. Vlivem předchozích dešťů byl povrch trati hodně blátivý a navíc celé sobotní dopoledne vytrvale pršelo. Po poledni naštěstí déšť zmírnil a tak mohly posádky vyrazit závodit. Dokonce se zdálo, že se někteří na vydatnou porci bahna vysloveně těší.
Závodní odpoledne bylo, stejně jako loni, proloženo třemi rozjížďkami motocyklů Jawa 21 (pionýr) a 23 (mustang). Pro ně byl připraven divácky atraktivní kratší okruh s několika výjezdy do mezí. Kluci byli rozděleni do dvou kategorií - bez úprav (stodolák) a upravený (speciál). Tím pádem bylo k vidění, jak klasické roztlačování chcíplého stroje, tak jízda po zadním kole. O pády na kluzké trati nebyla nouze, naštěstí se v malé rychlosti nikomu nic nestalo.
Šestatřicet posádek z Česka, Slovenska a Maďarska se v sobotu sjelo do Ctiboře u Častrova, aby poměřily síly při už čtvrtém ročníku Československých závodů motorobotů. A podívaná to byla vskutku k nezaplacení.
Ve dvou disciplínách – hlavním závodě a zručnosti závozníka – byly k vidění stroje domácí i tovární výroby. Každý byl originál.
Při soutěži šlo totiž nejenom o předvedení řidičských schopností a sportovních výkonů, ale hlavně o přehlídku umu a šikovnosti jejich majitelů.
„Závody jsme rozdělili do dvou kategorií, kde jsou originální a upravené stroje. Třeba támhle ten slunečník nepočítáme jako úpravu, ale módní výstřelek. Je jenom na závodníkovi, jak si stroj upraví," ukázal se smíchem na stroj, jehož majitel byl před sobotním poledním sluncem krásně chráněn bílo-červeným slunečníkem, ředitel závodu, Michal Tolkner.
Na nedaleké louce za Ctiboří zrovna v tu chvíli startovala čtvrtá z pěti výkonnostních skupin. Borci došli na nedaleký svah a po odstartování závodu někteří doslova vystřelili k nastartování svých motorobotů.
Počítala se každá vteřina. Závodní trať byla náročná. Leckdy krkolomná jízda lesem a místy bahnitým terénem tak prověřila fyzičku posádek a spolehlivost strojů.
„Několik strojů si vyžádalo opravu přímo na trati a dva stroje musely být dokonce odtaženy z trati, a nedokončily závod. Zápolení se obešlo bez zranění posádek i diváků a ani technika příliš neutrpěla," řekl po hlavním závodě další z pořadatelů 4. Československých závodů motorobotů ve Ctiboři, František Novák.
Mezitím se závodníci připravovali na druhou, pro diváky atraktivnější, disciplínu zručnosti.
Paralelní souboj dvou posádek, kdy závodníci nakládali různé věci od košťat, dřeva či slámy, neměl sebemenší chybičku. „Je to tu takové fanouškovské. Neřešíme, jestli je někdo Slovák, Maďar nebo Čech. Závod navíc není vůbec omezený věkem. Soutěží kluci, kterým je čerstvě osmnáct let, a loni jsme tu měli třeba i osmdesátiletého pána," dodal Michal Tolkner. Do Ctiboře, v které běžně žije, mimo chatařů a chalupářů, zhruba dvacet lidí, se na závody sjelo v průměru 400 diváků. „Za den se tu otočí okolo 700 lidí," dodal ředitel závodů.
V podvečer byli vyhlášeni vítězové, kteří dostali za svůj výkon poháry,medaile a diplomy. Oceněni byli i tři zajímaví soutěžící o nejlepší masku, dále největší srdcař a největší smolař. Poté k poslechu a tanci zahráli Božejáci a následně kapela Onkels.
„Myslím si, že příští rok žádné větší úpravy dělat nebudeme. Formát závodů je zaběhnutý, dobrý. Každý rok navyšujeme minimálně o pět fréz, takže jediné předsevzetí, které máme, je, aby nás příští rok bylo zase o něco víc," uzavřel Tolkner.
Výsledky
Hlavní závod:
1. Štefan Czucz ze Šamorína, stanovil traťový rekord s časem 10,33 minut
2. Miroslav Kuldan ze Ctiboře s časem 11,59 minut
3. Rostislav Kostka ze Štítného s časem 13,30 minut
Zručnost závozníka:
1. František Novák ze Ctiboře s časem 67 vteřin
2. Michal Tolkner z Prahy s časem 70 vteřin
3. Štefan Czucz ze Šamorína s časem 71 vteřin
A máme další ročník za sebou. Letos počet závodníků opět vzrostl a pro veliký zájem muselo být přihlašování zastaveno měsíc před závody. Sešlo se nás rovných 30 z Česka, Slovenska a Maďarska. Soutěžilo se ve 2 disciplínách a to „hlavní závod“ a „zručnost“. Výsledky jsou k nahléhnutí v sekci „info/akce“. Chtěl bych tu zmínit závodníka, který se mi nesmazatelně vryl do paměti a má můj obdiv, jmenuje se Pavel Bečka, který k nám přijel po vlastní ose až z Českých Budějovic za což před ním smekám. Za celý závod se nestalo nic závažného, jen fréza zmíněného pana Bečky skončila po nepodařeném manévru mimo trať v kompostu, a jedna dieselová fréza měla poškozený motor, vše se obešlo bez zranění. Pfky nám opět ukázaly jaké jsou to houževnaté stroje a že rozhodně nepatří to starého železa. Letos byl sponzor opět štědrý a tak se každý závodník mohl těšit z nových šípových pneumatik a kvalitní kombinézy, první 3 místa byli odměněny poháry, lahvinkou a dárkovými předměty.
Večer následovalo živé hudební vystoupení a volná zábava až do ranních hodin.
Chtěl bych Vám všem za celý tým organizátorů poděkovat, za vaší účast a atmosféru kterou, se nám společně podařilo vytvořit, věřím že jsme se opět dobře bavili a těšíme se na Vás zase za rok.
Obrovský dík patří našemu sponzorovi CZ Slovakia bez kterého by jsme nemohli závod uskutečnit na takovéto úrovni. V neposlední řadě bych chtěl poděkovat celému týmu organizátorů, ZD Častrov, hasičům Častrov, paní starostce Janě Houškové a všem majitelům pozemků po kterých jsme se pohybovali za pomoc a těšíme se na další spolupráci v příštím roce.
František Novák
Bolo nás sedemnásť
Sedemnásť príbuzných z rodu Belanových , žijúcich v Bratislave, Banskej Bystrici, Šamoríne, Trávnici, ale aj v Prahe, sa nás zúčastnilo na III. ročníku československých pretekov historických motorobotov PF 61 – 62. Zrejme sa nebudeme mýliť, keď povieme, že malá obec Ctiboř , na Česko-moravskej vysočine, ktorá dnes počíta okolo štyridsať stálych obyvateľov, od svojho založenia v 13. storočí, zažila 23. júna t. r. najparádnejšie podujatie vo svojej histórii. Bolo to skutočne veľkolepé.
Ako sme sa dozvedeli, pretekov sa zúčastnilo 30 strojov–fréz so svojimi posádkami. Na lúke sa ozývala čeština, slovenčina, maďarčina, ale aj kanadská angličtina. Až z Toronta prišla povzbudiť svojho príbuzného pretekára zo Šamorína Nikoletka Cutz.
Preteky boli pripravené na vysokej profesionálnej úrovni. Na nič sa nezabudlo. Pretekárska trať bola náročná, ale spoľahlivo vyznačená. Organizátori zabezpečili pre prípad potreby hasičské auto s posádkou a dve vozidlá rýchlej zdravotnej pomoci. Zasahovať vďaka dobrej organizácii pretekov a disciplinovanosti súťažiacich však nemuseli. Pre dobrú orientáciu aj nás divákov poslúžilo, že organizátori boli označení farebnými tričkami a pretekári boli oblečení v červeno-čiernych kombinézach. Celý areál bol ozvučený a priebeh pretekov komentoval výrečný moderátor. Potešilo nás, že pre divákov, ktorých nás bolo približne do päťsto i pre pretekárov bolo pripravené bohaté občerstvenie. Okrem iného výborne chladené české pivo a slovenské pečené prasiatka, ktoré zo Šamorína priviezol farmár Jozef Meixner so svojím synom. Nemalo to chybu, dobre sa to vzájomne dopĺňalo.
Vyvrcholenie pretekov bolo impozantné. Galaprogram, ktorý nasledoval po vyhlásení víťazov bol bezprostredný a neoficiózny. Spevácke hviezdy Marcela Holanová , Standa Hložek a legendárny Jozef Laufer vytvorili výbornú atmosféru, ktorá si podmanila každého z nás. Bolo to spontánne a ľudsky preteplené. A nielen preteky, ale aj koncert nadobudol v neskorších večerných hodinách medzinárodný charakter. Stalo sa tak vystúpením Nikoletky Cutz z Kanady s vlastnými skladbami. Bolo to milé prekvapenie, čo obecenstvo spontánne privítalo.
Podujatie sa vydarilo. Všetci sme boli spokojní. Určite aj pretekári, organizátori a sponzor podujatia CZ Slovakia, a. s. Podľa nás boli to dobre investované financie. Pochvalu si zaslúžia miestni nadšenci i externí organizátori. Na každom kroku bolo cítiť, že to robili s nadšením a ochotne. V celom areáli, teda na lúke, vo Frantovej záhrade i v každej chalupe v obci Ctiboř zavládla v tento deň vynikajúca atmosféra a dobrá nálada. Tak ako sa to patrí na medzinárodné podujatie. A III. ročník československých pretekov motorobotov PF 61-62 takým bol. Obec Ctiboř sa týmto stala nielen známejšou vo svete, ale aj slávnou. Ďakujeme. Nabudúce prídeme zasa!
Za účastníkov podujatia z rodu Belanových R. B. Bratislava 25. júna 2012
Motory naposledy „zaburácely“ anebo jenom z posledních sil „zaškytaly“ a 2. ročník závodů motorobotů skončil. Letos bylo soutěžících jednou tolik než v loňském roce. Každý stroj je originální, každý má svoje "mouchy", každý jeho majitel se snaží připravit stroj pro závod co nejlépe. Ne vždy to ale jde tak, jak si řidič přeje. Závodníci se v soutěži potkali s mnoha zapeklitými situacemi, jako je výměna svíčky, zadřený motor, srážka dvou fréz. Vše ale nakonec dobře dopadlo, nikomu se nic nestalo a všichni mají hromadu nevšedních zážitků.
Po ukončení závodu se závodníci i diváci sešli ve „Fandově VIP zahradě“ a pokračovali v diskuzích co vylepšit, a jak se na další závod lépe připravit, anebo si jen tak popovídat u piva.
Je fascinující pozorovat směs lidí různého zaměření, postavení či národnosti. Mísila se zde čeština se slovenštinou a maďarštinou ale všichni si rozuměli a měli si o čem povídat.
Zároveň bychom za stranu ctibořských organizátorů chtěli poděkovat všem zúčastněným závodníkům, přítomným divákům a všem, kteří se podíleli na organizaci tohoto závodu. Tento závod by neměl takovou úroveň co se týká technického zajištění, cen a občerstvení, kdyby nebylo hlavního sponzora této akce a to společnosti CZ Slovakia. A za to vše jí patří velké poděkování.
Nejednalo se o klasiskou traktoriádu, ale podobnost by se určitě našla. Závodu se zúčastnilo 6 závodníků, kteří soutěžili ve 4 disciplínách :
Hlavní závod – jízda v terénu na čas
Krátká časovka
Slalom
Couvání ve slalomu
Každý závodník dostal od organizátora kombinézu, trička, kšiltovky s logem závodu. Vzhledem k tomu, že motivací byly zajímavé finanční odměny na prvních třech místech, závodilo se naplno, ale v duchu fair-play. V tomto závodě nejde o „profesionální výkony“, ale hlavně o setkání nadšenců těchto strojů – MOTOROBOTŮ PF 61-62. Soutěžící si mezi sebou vyměnili užitečné zkušenosti a rady ohledně údržby, oprav, ale i inovací jejich „miláčků“.
Celé závody skončily vyhodnocením jednotlivých disciplín, ale i celého závodu /viz. Výsledky/. Kromě diplomů, medailí, pohárů a finančních cen na prvních třech místech, každý ze závodníků dostal upomínkové předměty jejichž součástí byly brožury MOTOROBOT PF-62 Technický popis, Návod k obsuze, Seznam náhradních dílů (vydalo Ministerstvo všeobecného strojírenství) a Motorobot PF -62 s příslušenstvím (vydaly Zemědělské stroje, Chodov u Prahy).
Po dobu celého závodu bylo občerstvení pro účastníky soutěže, ale i pro jejich dopro- vodné týmy zcela ZDARMA /díky sponzorovi/. Závody byly ukončeny večerním opékáním s posezením s výbornou náladou.
Celé závody proběhly bez problémů a ve vynikajicí atmosféře, a to vše díky nadšeným závodníkům, ukázněným divákům, ale hlavně díky organizátorům. Touto cestou bychom rádi poděkovali Michalovi Tolknerovi, jeho rodině a kamarádům za organizaci a pomoc před, během i po závodě, divákům, kteří přišli v hojném počtu, obyvatelům Ctiboře za jejich trpělivost a toleranci.
Ovšem největší díky patří jednomu závodníkovi, shodou okolností i vítězi prvního ročníku, ale hlavně nadšenci tohoto stroje p. Štefanovi Czuczovi, který tento nápad zrealizoval a firmě CZ Slovakia, a.s., která ho kompletně celý finančně zabezpečila.
Již teď se můžeme těšit na 2. ročník ČESKO-SLOVENSKÝCH ZÁVODŮ MOTOROBOTŮ PF 61-62, který je naplánován na sobotu 25.6.2011. A proto všichni nadšenci MOTOROBOTŮ PF 61-62 si již teď rezervujte volné datum na 25.6.2011